Friday, February 29, 2008

Είσαι σίγουρη/ος ότι ξέρεις τι είναι το To, Cc, Bcc;


Λοιπόν, αν ξέρεις τί είναι τα παραπάνω μην διαβάζεις, αν και θα προσπαθήσω να δώσω και μία χιουμοριστική εικόνα.

Με τον καιρό, συναντάω αρκετό κόσμο ο οποίος είτε αγνοεί την χρήση των To, Cc, Bcc στο email, είτε νομίζει ότι ξέρει, είτε ξέρει αλλά δεν τα χρησιμοποιεί σωστά -> misuse.

Γραμματείς, φοιτητές, προγραμματιστές κάποιοι που θα περίμενες ότι θα είχαν γνώση, τους βλέπεις να κάνουν τα ίδια και τα λάθη και να προσβάλουν λίγο ή αρκετά αυτό που λέμε Netiquette .

Ας τα πάρουμε από την αρχή και ας πούμε απλοϊκά τι είναι το καθένα, θα συνεχίσω με παραδείγματα βγαλμένα από την ζωή (χα χα χα χα).

Φυσικά και εγώ δεν γεννήθηκα με την γνώση στο κεφάλι.

To :

Σε αυτό το πεδίο βάζουμε το όνομα ή ονόματα αυτών που θα στείλουμε το email , γιατί θέλουμε να δείξουμε ότι το email αυτό απευθύνεται στον κάθε ένα ξεχωριστά ή και μαζί, με ιδιο βαθμό επισημότητας - σημαντικότητας


Π.χ
1.
Ο Πάνος, ο Κώστας και ο Ηλίας μου χρωστάνε λεφτά. Από 100 euro ο καθένας. Εγώ είμαι μαύρη ζώνη - killer machine Judoka. Θέλω τα λεφτά μου πίσω από όλους. Μπορώ λοιπόν να στείλω το παρακάτω.

To: Panos, Kostas, Elias
Message: Θέλω να μου δώσεις τα λεφτά μου πίσω αλλιώς θα σε σπάσω στο ξύλο.Σας χαιρετώ ο καλός σας φίλος Πάρις.

Το μήνυμα αυτό έχει σημασία και για τους 3 παράλληλα..τα ονόματα τους είναι στο To field. Με ένα μήνυμα απευθύνομαι..λες και θα έστελνα σε κάθε έναν ξεχωριστά το ιδιο email, γιατί να το κάνω, αφού μπορώ να το κάνω με μία κίνηση και με το να βάλω τα ονόματα τους στο To να δηλώσω ότι είναι σημαντικό και για τους 3. Εδώ θα ήθελα να τονίσω κάτι - την λέξη σημαντικότητα ή έμφαση. Το To: δίχνει έμφαση ότι απευθύνομαι direct σε κάποιον.(μάλλον για κάτι σημαντικό - εδώ ζητάω λεφτά και κάνω απειλές).

Cc: (Carbon Copy)

Στο πεδίο Cc βάζουμε το όνομα ή τα ονόματα που θα θέλαμε να λάβουν το email μας, αλλά δηλώνουμε ότι θα θέλαμε να το διαβάσουν αλλά κατά πάσα πιθανότητα δεν είναι υψίστης σημασίας, δεν θα χρειαστεί να πράξουν κάτι. Απλά εμείς θα ενημερώσουμε κάποιον για κάτι (αυτον που θα βάλουμε στο To) και θα θέλαμε να το μάθουν και αυτός/αυτοί που θα μπουν στο πεδίο Cc. Πολλές φορές βάζουμε κάποιον στο Cc και ας ξέρουμε ότι δεν θα το διαβάσει , αλλά για να δείξουμε σε αυτόν που απευθυνόμαστε - κοίτα κοίτα σε ποιον άλλο κοινοποιώ αυτα που σου λέω .Ας δούμε μερικά παραδείγματα

1.
Πάλι σύμφωνα με το σενάριο οι 3 φίλοι μου χρωστάνε απο 100 euro έκαστος. Ο Πάνος βέβαια είναι αυτός που μου δεν τα έχει δώσει εδώ και μήνες ενώ οι άλλοι οκ μπορώ να περιμένω λίγο ακόμα. Αποφασίζω να γράψω το γνωστό email τραμπουκισμού.

Το: Panos
Cc: Kostas, Elias
Message: Πάνο μου χρωστάς εδώ και 3 μήνες 100 euro, αν δεν μου τα δώσεις θα έρθω με την παρέα μου και θα σε σπάσουμε στο ξύλο (μπορεί να σου σπάσουμε και το αμάξι δεν ξέρω ανάλογα με τα κέφια).
Χαιρετισμούς ο φίλος σου Πάρις.

Ας δούμε εδώ πως χρησιμοποίησα το To και το Cc . Η απειλή (έμφαση, σημαντικότητα πες το όπως θες) είναι ΜΟΝΟ για έναν άνθρωπο άμεση. Τον Πάνο,παρόλα αυτά κοινοποιώ αυτά που λέω και στους άλλους δύο. Γιατί ναι μεν θα θα πάω με την παρέα μου να τους σπάσω στο ξύλο αλλά θέλω να ξέρουν τι γίνεται, ίσως στο μέλλον γίνει το ίδιο με αυτούς.

2.
Ας δουμε ένα ακόμα είμαι στην δουλειά και ζητάω από τον υπεύθυνο της ομάδας μου, τον άμεσα υπεύθυνο μου να πάρω άδεια την δευτέρα για να πάω σε κάτι δουλειές. Θα ήθελα όμως το αίτημα μου αυτό να το δει και ο Manager του τμήματος,κατά πάσα πιθανότητα δεν θα ασχοληθεί αλλά μπορεί και να θέλει να το καταγράψει. Άρα λοιπόν...

To: Υπεθυνο
Cc: Manager
Message : Θα ήθελα αύριο να μην έρθω στην δουλειά γιατί έχω ραντεβού με μία γκόμενα που μου αρέσει πολύ.Ελπίζω να μην είναι πρόβλημα έτσι; Ε αγαπημένε μου υπεύθυνε; Με σεβασμό και αρκετό γλύψιμο ο συνεργάτης σου.

Αυτός που θα αποφασίσει είναι ο Υπεύθυνος, αλλά επειδή θέλω να σεβαστώ την ιεραρχία ή κάποιο εταιρικό καταστατικό το κοινοποιώ και στον Manager. Μια αρκετά συνήθης τακτική είναι όταν θέλουμε να ζητήσουμε κάτι στην δουλειά αλλά δεν θέλουμε να το στείλουμε direct στον Manager αλλά να του το πούμε έμμεσα.Δηλαδή..

3.
To: Υπεύθυνος
Cc: Manager
Message: Ρε συ άσε έχω πρόβλημα το μηχάνημα μου είναι της πλάκας.δεν μπορώ να κάνω δουλειά , το γραφείο μου είναι στενό και δεν αισθάνομαι καλά, δεν αποδίδω σε παρακαλώ κάνε κάτι να βελτιώσεις τις συνθήκες εργασίας μου γιατί...αν εκνευριστώ ξέρεις..δεν στο έχω πει..είμαι ο Hulk και θα γίνει της πόπης εδώ μέσα.Άντε τα λέμε. Με σεβασμό Πάρις.


Πρόσεξε. Εδώ ο παραλήπτης ουσιαστικά δεν είναι ο υπεύθυνος της ομάδας η του Group αλλά ο manager το αφεντικό. Εμείς επιλέγουμε να τον εμπλέξουμε έμμεσα και όχι άμεσα.Τα λέμε στο Υπεύθυνο για να τα ακούσει αυτός.Επίσημα.Πρόσεξε η κοινοποίηση είναι επίσημη.

Βcc: (Blind Carbon Copy)
Όποιο όνομα/τα βάλεις σε αυτό το πεδίο τότε ο ή οι παραλήπτες δεν θα το δουν. Είναι τυφλή αποστολή θα φανεί ότι στάλθηκε σε κάποιον ή κάποιους αλλά οι παραλήπτες δεν μπορούν να δουν σε ποιον/ποιους.

Παραδείγματα (πολλά)

1.
Το:Πανος
Βcc: Μπράβος1, Μπραβος2, Μπραβος3
Message: Σου στέλνω ξανά το email για να σου υπενθυμίσω ότι θα γίνει μεγάλη φασαρία αν δεν μου δώσει τα λεφτά. Σε χαιρετώ με εκτίμηση Πάρις.

Εδώ ο Πάνος θα πάρει το email θα δει το όνομα του στο To: άρα καταλαβαίνει ότι είναι σημαντικό για τον ίδοι και απο κάτω θα δεί ότι το email στάλθηκε και σε κάποιους άλλους undisclosed recipients . Δεν μπορεί να δει ποιοι είναι , γιατί εγώ δεν είμαι χαζός δεν θα του αποκαλύψω τα email απο τους μπράβους που θα στείλω για να κάνουν την ζημιά.Ε τι..


2.
Το: <κενό>
Bcc: Πανος, Κώστας, Ηλιας
Message : Παιδιά κοιτάξτε τις συνημμένες φωτογραφίες είναι Η Αλεξανδράτου και δεν φοράει τίποτα.Καλό ε; Χαιρετώ Πάρις

Λοιπόν μια αρκετά συνήθης χρήση του Bcc. Όταν θέλουμε να στείλουμε (συνήθως πονηρο - μπορεί και μη πονηρό) κάτι σε πολλούς αλλά δεν θα θέλαμε να δει κανείς σε ποιον στάλθηκε.Είτε γιατί θα φέρναμε τους φίλους μας σε δύσκολη θέση, είτε γιατί έχουν δηλώσει ότι ναι μεν θέλουν να λαμβάνουν τα forward email μας αλλά δεν γουστάρουν να είναι το email τους φόρα παρτίδα στις λίστες.

Ας γίνουμε λίγο συγκεκριμένοι εδώ. Σίγουρα θα έχετε πάρει πολλές φορές χαζοχαρούμενα και μη email με ανεκδοτάκια η φωτογραφίες από σκυλάκια γατάκια και άλλες μ@λακίες. Βλέπετε τα εξής 2 σενάρια!

  1. Αυτός που το έστειλε ναι είναι καλό παιδί και φίλος μας, αλλά έχει βάλει ΟΛΟ το addressbook(λίστα με φίλους του) του..γιατί θέλει να το στείλει σε όλους..στο Το:
  2. Ιδιο με το παραπάνω ..αλλά το βάζει στο Cc:
άρα καταλήγουμε για κάτι σχετικά μη σημαντικό να μας στέλνει όλα τα email του address book και να μπορούμε να δούμε σε ποιον τα έστειλε.Οκ αυτό δεν είναι τόσο κακό αλλα γίνεται κακό ΟΤΑΝ ΕΜΕΙΣ πάρουμε το χαζοχαρούμενο email του και πατήσουμε το forward. Αυτόματα, όλο το κείμενο με τα email θα μπει στο forwarded κείμενο..και με την σειρά μας θα βάλουμε φόρα παρτίδα άλλα τόσα μηνύματα. Αυτό θα κάνουν και οι υπόλοιποι.Ξαφνικά θα φτάσει η κατάσταση για 1 ανέκδοτο 10 γραμμές να υπάρχουν 1000 email μέσα σε forwarded κείμενο. Αυτό κάνει πολλούς περίεργους happy και φυσικά αυξάνει την πιθανότητα το email σας να καταλήξει σε κάποιον spammer και να σας τα πρήξει!

Λένε μερικοί: 'Ναι εγώ προσέχω και σβήνω τα email - και όλο το άσκοπο forwarded κείμενο όταν είναι να το στείλω'
Ωραία εύγε..σωστά πράτεις. Αλλά μετά ξεχνάνε και αυτοί το netiquette και βγάζουν φόρα παρτίδα τα email του address book τους. Άρα ναι μπορεί να μην έκαναν αυτοί το μισό λάθος αλλά κατά πάσα πιθανότητα μέσα στους 20-30-40 που θα το στείλουν κάποιοι δεν θα γνωρίζουν πως να στείλουν ' σωστά' και θα καταλήξουμε πάλι σε τεράστια email γεμάτα άχρηστη πληροφορία..για 10 γραμμές κείμενο.


ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΜΕ
1. Προσπάθησε να χρησιμοποιείς τα Το, Cc, Bcc για να δίνει έμφαση σε ποιον απευθύνεσαι και με ποιον τρόπο, πχ θες να το δει δεν θες να το δει..θες να το δει έμμεσα κτλ κτλ.
2. Οταν στέλνεις ΜΗ_ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ email δηλαδή εκτός δουλειάς πχ ανεκδοτάκια - τσόντες - ζωάκια - παρουσιάσεις pps. ΜΗΝ τους βάζεις ΟΛΟΥΣ φόρα παρτίδα σε To, Cc. Χρησιμοποίησε το Bcc και βοήθησε και εσύ, στο να σταματήσουμε να έχουμε email με 1000 γραμμές άχρηστου περιεχομένου αλλά και λιγότερο spam.
3. Μην ντραπείς να εξηγήσεις σε κάποιον φίλο σου, που βλέπεις ότι κάνει το ίδιο λάθος, για τον σωστό τρόπο χρήσης. Είπαμε κανείς δεν τα είχε όλα στο κεφάλι του, και εγώ κάποτε έστελνα email με όλους στο To.


Το email είναι για να μας βοηθάει να έχουμε γρήγορη και εύκολη επικοινωνία. Έχει κάποιους απλούς και χρήσιμους μηχανισμούς..και μερικούς άτυπους κανόνες χρήσης.

Spread the word..ευχαριστώ για τον χρόνο σου.Άν έχεις ερωτήσεις άφησε comment.

(ΥΓ) Όχι δεν είμαι τραμπούκος, ούτε μου χρωστάνε λεφτά φίλοι μου!

1 comment:

Anonymous said...

Respect!!

Απλά τέλειος.